Найдено научных статей и публикаций: 3, для научной тематики: Воображение
1.
Аксенова Анастасия Александровна
- Вестник РУДН. Серия: Литературоведение, журналистика. № 3, Том 25, 2020 , 2020
The article is devoted to the question of some data obtained by Polish philosopher Roman Ingarden, and primarily to his study of the literary work of art. Development upon Ingarden’s ideas is associated with use of Russian authors which are rarely treated in phenomenological aesthetics. The dynamic ...
The article is devoted to the question of some data obtained by Polish philosopher Roman Ingarden, and primarily to his study of the literary work of art. Development upon Ingarden’s ideas is associated with use of Russian authors which are rarely treated in phenomenological aesthetics. The dynamic types of the image structure is that appear as potential states and actualize themselves in the reader’s reception as problem of imageability of fictional entities. Thus the dynamic character of types of an image structure is a transition from non-thematic background into its actual state and back. To study the visual in fiction, one must understand that the reader’s encounter with the literary work actualizes potential types, which, according to R. Ingarden, “sparkle and go out”. The visual nature of the aesthetic object directly depends on which of these potential states are actualized.
Аксенова А.А. Динамические виды образной структуры: взгляд на феноменологический подход Романа Ингардена с позиций теории литературы // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. - 2020. - Т. 25. - №3. - C. 487-496. doi: 10.22363/2312-9220-2020-25-3-487-496
2.
Балашова Н. А.
- Век глобализации , 2017
На протяжении культурно-исторической эволюции происходит посте-пенная виртуализация насилия – изменяется пропорция его физических (особенно смертоносных) и нефизических форм. Данный процесс обеспечивается возможностью отсроченного психического ответа и феноменом переадресации агрессии. Автор доказыв...
На протяжении культурно-исторической эволюции происходит посте-пенная виртуализация насилия – изменяется пропорция его физических (особенно смертоносных) и нефизических форм. Данный процесс обеспечивается возможностью отсроченного психического ответа и феноменом переадресации агрессии. Автор доказывает, что относительное сокращение смертоносного насилия обеспечивалось его последовательным вытеснением в искусственно созданные виртуальные пространства.
Throughout cultural and historical evolution, a gradual virtualization of vio-lence takes place accompanied by the reducing rates of its physical (especially le-thal) and non-physical manifestations. This process is supported by the opportunities of a delayed mental response and the phenomenon of redirected aggression. The author argues that the relative reduction of mortal violence has been provided by its successive shift into the artificially created virtual spaces.
https://www.socionauki.ru/journal/articles/1263226/
3.
Герасимова М. П.
- Историческая психология и социология истории , 2016
В самой Японии еще недавно было распространено мнение о том, что японцам не хватает силы воображения, в частности творческого. Мнение основывалось на том, что японцы традиционно и неуклонно сле-довали всевозможным правилам и канонам во всех областях жизни и творчества. Строгая регламентация художест...
В самой Японии еще недавно было распространено мнение о том, что японцам не хватает силы воображения, в частности творческого. Мнение основывалось на том, что японцы традиционно и неуклонно сле-довали всевозможным правилам и канонам во всех областях жизни и творчества. Строгая регламентация художественных приемов привела к появлению множества эпигонских произведений. В то же время обуслов-ленные особенностями миропонимания чрезвычайная интенсивность ас-социативного мышления и включенность произвольного воображения не только определили своеобразие японского искусства и литературы, но и вносили – и вносят по сей день – элементы творчества в повседневную жизнь японцев.
Most of the Japanese themselves has recently believed that their imagination and creativity was insufficiently developed. The belief was based on the fact that the Japanese had traditionally and steadily followed multiple rules and canons in all spheres of their life and creative work. Strict regulation in artistic methods entailed the emergence of a great deal of imitative production. Meanwhile, in fact extraordinarily intensive associative thinking and involvement of arbitrary imagination caused by the peculiar worldview have determined the specificity of Japanese art and literature and introduced creative elements in Japanese’s everyday life.