1.
Соловьевская Н.Л., Терещенко П.С.
- Вестник уральской медицинской академической науки , 2019
Проживание в высоких широтах, в том числе в Евро-Арктическом регионе, предъявляет повышенные требования к психофизиологическому...
Проживание в высоких широтах, в том числе в Евро-Арктическом регионе, предъявляет повышенные требования к психофизиологическому состоянию организма человека, который подвергается специфическому воздействию высокоширотных факторов окружающей среды, приводящих к снижению устойчивости организма и сокращению продолжительности жизни. Цель работы. Определить уровень тревожности и частоту выявления высокой тревожности как проявления психоэмоционального напряжения у студентов в арктических условиях в зависимости от возраста и курса обучения. Материалы и методы. В исследовании приняли участие 133 студентки медицинского колледжа, средний возраст которых составил 21,15±5,89 года. Тестирование психоэмоционального состояния проводилось в соответствии с методикой Ч.Д. Спилбергера-Ю.Л. Ханина. Проводилось ранжирование показателей в зависимости от курса обучения и возраста испытуемых. Результаты. У 33 испытуемых студенток обнаружена высокая ситуативная тревожность (СТ) (25%). Процентное соотношение высокой ситуативной тревожности и её средний уровень снижается к 4 курсу обучения. У многих студенток высокая СТ сохраняется до 4 курса и может быть связана с адаптацией к учебному процессу и проведением контрольных испытаний. В 60% случаев выявлен высокий уровень ЛТ. Высокая ЛТ чаще выявляется в начале обучения и снижается в зависимости от длительности обучения (курса), но у студенток старше 25 лет отмечается рост ЛТ, что можно объяснить сложностями совмещения семейных и трудовых обязанностей с обучением. Заключение. Исследование психоэмоциональной сферы у студенток медицинского колледжа показало, что они представляют группу риска по развитию психоэмоционального напряжения и психосоматических состояний в процессе обучения.
Living in high latitudes, including in the Euro-Arctic region, places high demands on the psycho-physiological state of the human body, which is subjected to the specific effects of high-latitude environmental factors leading to a decrease in body resistance and reduced life expectancy. Objective. Determine the level of anxiety and the frequency of detection of high anxiety, as manifestations of psycho-emotional stress among students in Arctic conditions, depending on age and course of study. Subject and methods. The study involved 133 female students, the average age was 21,15±5,89 years. Testing of the psycho-emotional state was carried out in accordance with the method of Ch.D. Spielberger - Yu.L. Hanin. The indicators were ranked according to the course of study and the age of the subjects. Results. 33 anxious students were found to have high anxiety. The frequency of identifying high situational anxiety (SA) in a percentage ratio is 25% and its average level rises to 3 class inclusively and decreases to 4 years of training. High SA in many female students lasts up to 4 class and can be associated with adaptation to the educational process and conducting control tests. In 60% of cases, high levels of personal anxiety (PA) were found. High PA is more often detected at the beginning of training and decreases depending on the length of study (class), but among students over 25 years old there is an increase in PA, which can be explained by the difficulty of combining family and work responsibilities with training. Conclusion. The study of the psycho-emotional sphere of female students of the medical college showed that they represent a risk group for the development of psycho-emotional stress and psychosomatic states in the learning process. http://vestnikural.ru/article/tom-16-2
10.22138/2500-0918-2019-16-2-195-201
2.
Зайченко А. А., Струкова А. В., Васюхина Е. А.
- Наука и общество , 2015
С целью разработки научно-методического обеспечения мониторинга агрессии и эмоционального статуса девушек и женщин исследованы 72...
С целью разработки научно-методического обеспечения мониторинга агрессии и эмоционального статуса девушек и женщин исследованы 72 девушки и женщины 16 - 23 (19,2±0,2) лет с помощью психодиагностических, антропометрических и дактилоскопических методик. Выявлены личностные предикторы и биометрические маркеры гетеро- и аутоагрессии, депрессии, тревоги, алекситимии девушек и женщин. Девушки и женщины с высоким уровнем эстрогена более интровертированы и склонны к рационально-материалистическому мировоззрению. У девушек и женщин с тенденцией к микросомии более выражен уровень депрессии, тревоги и алекситимии. Девушки и женщины, обладающие алекситимическими чертами, обнаруживают высокий уровень настойчивости, подозрительности, обидчивости и раздражительности.
In order to develop scientific methods for monitoring of aggression and emotional status of females the authors examined 72 females in the age group 16 - 23 (19,2 ± 0,2) using psychodiagnostic, anthropometric, and finger print techniques. The paper identifies personal predictors and biometric markers of hetero-and auto aggression, depression, anxiety, alexithymia in females. Females with high estrogen levels are more introverted and prone to rational-materialist worldview. Females with a tendency towards a pronounced microsomia show signs of depression, anxiety and alexithymia. Females with alexithymia exhibit a high level of persistence, suspicion, resentment and irritability. Зайченко А. А., Струкова А. В., Васюхина Е. А. Конституциональные факторы агрессии и эмоционального статуса девушек и женщин // Наука и общество. Серия «Гуманитарные науки». – Саратов: Изд-во СГСЭУ, 2012. – № 1 (4). – С. 152-157.
3.
Зайченко А.А. , Васюхина Е.А.
- Бюллетень медицинских Интернет-конференций , 2014
Цель: выявление связей частоты встречаемости пальцевых узоров с уровнями депрессии, тревоги, алекситимии, компонентов агрессии и...
Цель: выявление связей частоты встречаемости пальцевых узоров с уровнями депрессии, тревоги, алекситимии, компонентов агрессии и аутоагрессии с выделением дерматоглифических «маркеров риска и благополучия» аффективного статуса и агрессии юношей и девушек. Исследуемые группы: 60 юношей 18,8±0,1 лет и 72 девушки 19,2±0,2 лет. Методы исследования: дактилоскопия с выделением пяти типов пальцевых узоров - дуга (А), завиток (W), ульнарная петля (LU), радиальная петля (LR); психодиагностика. Результаты: обнаружены статистически достоверные корреляции частоты встречаемости пальцевых узоров с уровнями депрессии, тревоги, алекситимии, компонентов агрессии и аутоагрессии, а также их половые различия; однако в целом высокая частота сложного узора «завиток» может рассматриваться в качестве дерматоглифического «маркера риска» у юношей и девушек, тогда как встречаемость простого узора «дуга» и редкого узора «радиальная петля» - «маркера аффективного благополучия» юношей. Заключение: изучение связей аффективного статуса и агрессии с показателями частной дерматоглифической конституции делает возможным биометрическое выделение групп риска и благополучия с осуществлением в них мониторинга и фокусированием профилактических психокоррекционных программ.
Aim: The current study examines correlations of dermatoglyphic characteristics with depression, anxiety, alexithymia, aggression, suicidal behavior, and identifies dermatoglyphic 'risk and well-being markers' of the affective status and aggression in young men and women. Groups under study: 60 men (aged 18.8±0.1 years) and 72 women (aged 19.2±0.2 years). Methods: dactyloscopy, psychodiagnostic tests. Results: The study has revealed statistically significant correlations of frequency of some finger patterns with depression, anxiety, alexithymia, aggression, suicidal behavior, as well as their gender differences. In general, a high frequency of the «whorl» finger pattern may be regarded as a dermatoglyphic «risk marker» in young men and women, while the «arch» and «radial loop» finger patterns occur as an «affective well-being marker» in young men. Conclusion: Examining correlations of the affective status and aggression with dermatoglyphic characteristics enables the biometric identification of at-risk and well-being groups, with their monitoring and focusing on preventive programs. 325. Зайченко А.А., Васюхина Е.А. Дерматоглифические маркеры риска и благополучия аффективного статуса и агрессии юношей и девушек // Бюллетень медицинских Интернет-конференций. 2014. Т. 4., № 6. С. 933-936.
4.
Liliana K. Tokaeva, Svetlana S. Parshina, S.S. Pavlenkovich
- Russian Open Medical Journal , 2012
The aim of this research is to study of the influence of examination stress on psycho-emotional status and functional state of the cardiovascular system of the 1-st year students of pedagogical high school. Methods – The study involved 105 young...
The aim of this research is to study of the influence of examination stress on psycho-emotional status and functional state of the cardiovascular system of the 1-st year students of pedagogical high school. Methods – The study involved 105 young men aged 17-18 enrolled in the specialty "Physical Education". The studies were conducted during the period in-between the exams and during the examination session. The psycho-emotional status was determined by the SAN test questionnaire and test and the CH.D. Spielberg test, adapted for Russia by Ju.L. Khanin. The state of CVS autonomic regulation was evaluated by heart rate, blood pressure, endurance ratio, Kerdo index and the adaptive capacities by P.M. Bayevsky. Results – In the absence of exposure to stress in the majority of young men the studied parameters are within normal limits, indicating sufficient adaptive capabilities. A clear correlation between the level of personal anxiety in students and the nature of their reactivity to examination stress was found: the higher the anxiety level in a student is, the more stress resistance decreases and more pronounced changes in the cardiovascular system autonomic regulation appear. The strain of adaptation mechanism was found in a stressful situation in the first-year students with a high level of personal anxiety and satisfactory adaptation – in young men with average and low personal anxiety. Liliana K. Tokaeva, Svetlana S. Parshina, S.S. Pavlenkovich The psychoemotional status and cardiovascular system functional state of the first-year students under the influence of examination stress // Russian Open Medical Journal, Vol. 1, Issue 3, 2012, pp. 304-0
|