В статье рассматриваются смысловые основы политики, проводимой основными сторонами, вовлеченными в противостояние на Украине: националистически настроенными кругами украинской власти и общества, руководством «мятежных» юго-восточных регионов страны, политиками стран Запада и России. В основу исследо...
В статье рассматриваются смысловые основы политики, проводимой основными сторонами, вовлеченными в противостояние на Украине: националистически настроенными кругами украинской власти и общества, руководством «мятежных» юго-восточных регионов страны, политиками стран Запада и России. В основу исследования положен культурсоциологический анализ смыслов по бинарной схеме «сакральное добро – сакральное зло» внутри каждой смысловой системы. Обосновывается положение о том, что ведущую роль в возникновении конфликта на Украине сыграли культурообразующие смыслы, обусловливающие противостояние как внутри страны, так и между Россией и Западом. В украинском общественном дискурсе устойчивые позиции занимают социокультурные смыслы независимости страны (прежде всего от России, влияние которой расценивается как угроза, а все связанное с ней относится к полюсу сакрального зла). Запад, поддерживая Украину, апеллирует к ценностям демократии, Россия прибегает к нарративу «русского мира» и исходит из необходимости его защиты в условиях политики нетерпимости, проводимой властями Украины. Понимание смысловых интерпретаций политических действий сторон конфликта становится ключевым условием политического урегулирования этого острейшего противостояния современного мира.
The article considers the meaningful frameworks that determine the policy of the four parts involved in the Ukraine confrontation: the nationalist-biased Ukraine authorities and society, leaders of the rebellious Southeast regions of the Ukraine, the Western countries and Russia. The author performs the cultural sociological analysis of these frameworks in terms of the binary oppositions system (sacred good – sacred evil) and argues that the main cultural meanings have the key role in the Ukrainian conflict and determined the confrontation between the conflicting parties inside Ukraine as well as between the West and Russia. It is a reason for the increase of moral responsibility of the participants of the political process, because of the Ukrainian crisis constitutes a threat for the national and cultural identities of the involved parties. During the Ukrainian events an intense reaction of the West to Russia's policy was sharp and emotional. This fact is important in terms of identifying the meaningful aspects of the Western policy towards Russia. According to the Western democratic ranking Russia was considered as a repressive state with imperialistic ambitions. But this understanding is a political illusion. The Russian value meanings at this conflict are the preservation of the Russian civilization and protection of its parts. Sociocultural values of independence have an important place in the discourse of the Ukrainian society. In current situation it poses as a narrative of Russian’s suppression of this independence. But the population of the Southeast regions was subjected to trauma during the process of obtrusion nationalistic slogans by the ruled Ukrainian elites. It induced the processes of generalization of mass consciousness. These processes are the result of a cultural trauma of destruction of the basic cultural values. The generalization is an output social process beyond the ordinary and its sacralization. As a result the collective identity will be restored on the new level. But such political processes come about the abrupt events, struggle and sacrifices. The situation on the Ukraine threatens primarily to the Russian civilization identity whose sacred meanings and values were attacked by the nationalist forces of Ukraine with the support of the Western politicians and public opinion.
Подробнее https://www.socionauki.ru/journal/articles/1018750/