Using the books (Introduction to Biochemical Ecology’, ‘Introduction to Problems of Biochemical Ecology’) in university education http://scipeople.com/publication/99092/; [Об использовании книг («Введение в биохимическую экологию», «Введение в проблемы биохимической экологии») в университетском обра...
Using the books (Introduction to Biochemical Ecology’, ‘Introduction to Problems of Biochemical Ecology’) in university education http://scipeople.com/publication/99092/; [Об использовании книг («Введение в биохимическую экологию», «Введение в проблемы биохимической экологии») в университетском образовании ]
The goal of this publication is to consider some specific examples of educational use of scientific monographs in the important area of modern ecological science. This area of science is relevant to the new discipline of biochemical ecology [1, 2].
In 1986, the book ‘Introduction to Biochemical Ecology’ [1] was published. The book was translated into Polish language [11], and also into Bulgarian language. In the book, the new concepts and terms ‘ecological chemomediators’ and ‘ecological chemoregulators’ were proposed and illustrated. Those concepts help analyze the ecological role of many chemicals produced by organisms. Later, the presentation of those concepts was repeated in another book, ‘Introduction to Problems of Biochemical Ecology’ [2].
The innovative components in the books, and other features of the book that were useful in education [1, 2]:
the first generalization on ecological functions of secondary metabolites;
the first books where a very broad data on chemical interactions among organisms were put in system; the data covered bacteria, cyanobacteria, fungi, algae, higher plants, animals;
the first list of biospheric functions of natural chemicals, with their role as regulators of interactions among organisms;
the first time the useful terms were suggested: ecological chemomediators and ecological chemoregualtors;
the boad data on transformation of chemicals (xenobiotics, pollutants) in organisms were put into a clear system;
The broad data on chemical pollutants were put into clear system.
The list of universities and courses where these books are being used is given.
Перевод на русский (часть перевода – машинный перевод):
В 1986 г. была опубликована книга " Введение в биохимическую экологию". Книга переведена на польский и болгарский языки. В ней разработаны некоторые новые обобщающие понятия,предложены и проиллюстрированы, новые понятия и термины "экологические хемомедиаторы" и "экологические хеморегуляторы». Эти понятия помогают анализу экологической роли химических веществ, производимых организмами. Позже, представления этих понятий и терминов, была повторена в книге "Введение в проблемы биохимической экологии» [2].
Инновационные особенности книг, которые полезны при использовании в области образования [1, 2]:
в книгах впервые дано обобщение экологических функций вторичных метаболитов;
впервые широкие данные о химических взаимодействиях между организмами были введены в систему; данные касаются бактерий, сине-зеленых водорослей, грибов, водорослей и высших растений, животных;
впервые дан список биосферных функций природных химических веществ, их роль в качестве регуляторов взаимодействий между организмами;
впервые предложены термины: экологические хемомедиаторы и экологические хеморегуляторы ;
систематизированы данные по трансформации химических веществ (ксенобиотиков, загрязняющих веществ) в организме; эти данные изложены в рамках четкой системы;
обширные данные о химических загрязняющих веществах были четко систематизированы.
Книги вносят вклад в сведение в систему большого объема фактической информации. эти книги были использованы в обучении студентов в области экологии и других научных дисциплин.